מסע מטופל בעולם דיגיטלי: מ׳מסע אחד לכולם׳ ל׳חוויה מותאמת אישית׳

אם גם אתם משרטטים מסע מטופל כקו ישר וברור שעובר מנקודה לנקודה – הפוסט הזה הוא עבורכם. מסע המטופל בעולם דיגיטלי עבר שינוי משמעותי וכמו דברים רבים אחרים, גם הוא כבר שונה בין מטופל למטופל. נקודות שחשוב שתכירו ושיעזרו לכם להבין טוב יותר את מסע המטופל בעידן הדיגיטלי

 

בשנים האחרונות, ככל שבעולם הבריאות גוברת ההבנה (המבורכת) שמטופלים הם האחראים לבריאותם ולטיפול בעצמם בזמנים של חולי ובריאות, אנחנו רואים יותר ויותר ניסיונות להיכנס לנעליהם של מטופלים ולהבין אותם ואת הצרכים שלהם טוב יותר. כחלק מכך אנו נשמע רבות על גישת גישת המטופל במרכז (Patient-Centered Care), שביישום נכון שלה מציבה את המטופל בלב תהליך הטיפול הרפואי ומכירה בכך שלכל מטופל יש צרכים, ערכים והעדפות ייחודיים, ושואפת להתאים את הטיפול הרפואי לאדם הספציפי.

גישה נוספת היא גישת ההחלטות המשותפות (Shared Decision Making), תהליך שבו מטופלים ואנשי מקצוע בתחום הבריאות עובדים יחד כדי לקבל החלטות טיפוליות. גישה זו מכירה בשתי מומחיויות חשובות: המומחיות הקלינית של הרופא והמומחיות של המטופל לגבי גופו, ערכיו והעדפותיו. היא כוללת חילופי מידע הדדיים, דיון על אפשרויות הטיפול השונות, התחשבות בערכים ובהעדפות של המטופל, והגעה להחלטה משותפת על מסלול הפעולה המועדף. גישה זו מעצימה את המטופלים ומשפרת את שביעות הרצון והיענות לטיפול.

מסע מטופל: מה זה ומדוע הוא חשוב?

בין אם אתם נוקטים בגישת המטופל במרכז או בגישת ההחלטות המשותפות, או שאתם פועלים להבנה טובה יותר של המטופלים שלכם בלי לקרוא בשם לגישה בה אתם נוקטים, סיכוי גבוה שאתם מנסים להבין את המסע שעוברים המטופלים שלכם. 

רגע לפני שנצלול לתוך מסע המטופל בעולם הדיגיטלי חשוב להבין מהו בדיוק אותו מסע וכיצד משתמשים בו. המונח "מסע מטופל" נועד לתאר את הדרך שעובר אדם מרגע שהוא מרגיש שמשהו לא בסדר עם בריאותו, דרך האבחון והטיפול, ועד להחלמה או לניהול מתמשך של מצב רפואי. זה כלי מקצועי חשוב שעוזר לנו להבין את החוויה של המטופל מנקודת המבט שלו, ולזהות נקודות קריטיות שבהן אנחנו יכולים לתמוך, לעזור או לשפר את הטיפול.

להאזנה לפרק בspotify

מסע המטופל הוא הרבה יותר מסתם רצף של פגישות רפואיות. הוא כולל את כל החוויות, הרגשות, האתגרים וההחלטות שמטופל עובר לאורך הדרך. זה יכול להיות החשש שמרגישים לפני בדיקה חשובה, ההקלה אחרי שיחה עם רופא מרגיע, או התסכול מזמני המתנה ארוכים. הבנת המסע הזה עוזרת לנו, אנשי מקצועות הבריאות, לספק טיפול יותר מדויק, אמפתי ויעיל.

חשוב לי להדגיש שתי נקודות חשובות: הראשונה היא שמדובר בכלי שנועד עבורנו, אנשי המקצוע. המטופל עצמו לא משרטט לעצמו בשום שלב את המסע שלו, הוא פשוט מתמודד עם המציאות החדשה בדרכים שונות, שמתאימות לו ועונות על הצרכים שלו. 

וזה מה שמעביר אותי לנקודה השנייה – אנחנו, כאנשי מקצוע, לעולם לא באמת נקלע למסע המטופל אם ננסה לעשות זאת לבד. לכל איש מקצוע יש ראייה מאוד נקודתית על המסע שהמטופל עובר, ולרוב נלקה בעיוורון לגבי הנקודות האחרות. כך, למשל, מרפאות בבתי חולים לרוב נוטות ״לשכוח״ שהמטופל עבר מסע ארוך לפני שהגיע אליהן, גם אם הן כביכול אחת הנקודות הראשונות במסע לאחר שהתקבלה הפנייה מרופא המשפחה. רק תחשבו על כמות החיפושים שהמטופל ובני משפחתו ודאי עשו בגוגל – וכבר קיבלתם עוד אינספור נקודות בדרך. לכן אני ממליצה לערב מטופלים כאשר אתם בונים את מסע המטופל שלכם. רק כך תוכלו להבין מה באמת קורה.

כך הפך מסע המטופל לחוויה מותאמת אישית

בעבר, מערכת הבריאות התייחסה לכל המטופלים באופן דומה. היה מסלול טיפול סטנדרטי, והציפייה הייתה שכולם יתאימו את עצמם אליו. גם אם בפועל הדברים היו שונים, זו הייתה ההתייחסות של המערכת. רופאות ורופאים סירבו להכיר בכך שיש גורמים נוספים שמעבירים מידע או משפיעים על קבלת ההחלטות של המטופלים שלהם. אבל העידן הדיגיטלי שינה את כל זה. היום, לכל מטופל יש את המסע הייחודי שלו, המותאם לצרכים, להעדפות ולנסיבות האישיות שלו.

העידן הדיגיטלי הביא איתו שינויים מרחיקי לכת במסע המטופל. הגישה למידע הפכה כמעט בלתי מוגבלת – מטופלים יכולים לחקור את המצב הרפואי שלהם ואת אפשרויות הטיפול עוד לפני שהם נכנסים למשרד של הרופא. לעתים עוד לפני שהם אפילו קיבלו אבחנה רשמית. טכנולוגיה לבישה ואפליקציות בריאות מאפשרות לנו לעקוב אחר המדדים הבריאותיים שלנו בזמן אמת, והן משנות את האופן שבו אנחנו מנהלים את בריאותנו ומתקשרים עם הצוות הרפואי.

תוסיפו לכך את העובדה שהקורונה האיצה את השימוש ברפואה מרחוק, והפכה ביקורים וירטואליים והתייעצויות מקוונות לחלק בלתי נפרד ממסע המטופל, מה שמאפשר לנו לפנות בצורה קלה ופשוטה יחסית לאנשי מקצוע ברחבי העולם. וכמובן קהילות מטופלים מקוונות, עליהן דיברתי בהרחבה בבלוג הקודם, שהפכו לחלק משמעותי במסע של רבים. הן מספקות תמיכה, מידע והעצמה, ומשנות את האופן שבו אנשים מתמודדים עם מצבים רפואיים.

כל אלו הופכים את מסע המטופל לחוויה מותאמת אישית. כיום, למעשה, אין מסע מטופל אחד דומה לאחר. יש מי שייצא מרופאת המשפחה עם הפנייה לבדיקה וישר יחפש מידע ברשת, בקהילות שונות ואפילו ישאל את chat GPT. לעומתו יכול להיות מטופל עם מסע ״קונבנציונלי״ יותר, שייצא מהרופא ויקבע תור לרופא מומחה. כך בכל שלב ושלב של ״המסע״ – כל אחד מאיתנו יחפש מידע בצורה שונה, יחווה את הדברים אחרת ויהיה בעל צרכים שונים. 

מסובך? כן. לגמרי.

מסע המטופל בעולם הדיגיטלי מביא איתו יתרונות רבים. הוא מאפשר למטופלים להיות מעורבים יותר, לקבל החלטות מושכלות יותר, ולקבל טיפול מותאם אישית. אבל הוא גם מציב אתגרים חדשים. עומס המידע יכול להיות מציף ומבלבל. קיימים פערים דיגיטליים – לא לכולם יש גישה שווה לטכנולוגיה או את האוריינות הדיגיטלית הנדרשת. ועם יותר מידע רפואי מועבר ומאוחסן דיגיטלית, השמירה על פרטיות וסודיות רפואית הופכת למורכבת יותר.

 

שינוי תפיסתי בדרך שבה אנחנו מבינים ומנהלים בריאות

עבור מי שעוסקים במקצועות הבריאות, בין אם הם צוותים רפואיים, אנשי שיווק ושירות או אנשי חדשנות, השינוי במסע המטופל מחייב חשיבה מחדש על תפקידם. הם כבר לא רק ספקי מידע ומקבלי החלטות, אלא גם מנחים שעוזרים למטופלים לנווט במבוך המידע הדיגיטלי, שותפים שעובדים יחד עם מטופלים מצוידים במידע ובתובנות משלהם, ומתווכי טכנולוגיה שמסייעים למטופלים להשתמש בכלים דיגיטליים באופן אפקטיבי לניהול בריאותם.

מסע המטופל החדש הוא הרבה יותר משינוי טכנולוגי – הוא שינוי תפיסתי בדרך שבה אנחנו מבינים ומנהלים בריאות. זו הזדמנות ליצור מערכת בריאות שהיא באמת ממוקדת מטופל, כזו שמכירה בייחודיות של כל אדם ומספקת טיפול שמותאם לצרכים האישיים שלו.

עבורי, הן כמטופלת והן כמומחית בתחום, השינוי הזה מרגש ומעורר השראה. אני רואה את הפוטנציאל לשפר לא רק את איכות הטיפול, אלא גם את החוויה הכוללת של להיות מטופל. זה אומר שאנשים כמוני, שמתמודדים עם מצבים רפואיים מורכבים, יכולים להרגיש פחות אבודים ויותר מועצמים במסע הבריאותי שלהם.

אבל כדי לממש את הפוטנציאל הזה, כולנו – מטופלים, אנשי מקצועות הבריאות, מפתחי טכנולוגיה וקובעי מדיניות – צריכים לעבוד יחד. עלינו לוודא שמסע המטופל הוא לא רק יעיל וממוקד טכנולוגיה, אלא גם אנושי, נגיש ומכיל.

כשאני מסתכלת קדימה, אני רואה עתיד שבו כל מטופל יכול לצייר את המפה של המסע הבריאותי שלו, עם כל הייחודיות והמורכבות שלו. עתיד שבו הטכנולוגיה לא מחליפה את המגע האנושי, אלא מעצימה אותו. ואני מאמינה שאם נעבוד יחד, נוכל להפוך את החזון הזה למציאות.

רוצים לקבל התראה בכל פעם שאני מפרסמת רשומה חדשה בבלוג? הרשמו כאן!

יש בינינו קליק?

(הבנתם? זה משחק מילים כזה של אנשי דיגיטל)